Wednesday 13 October 2010

Adventskalender och paper piecing

Hej på er.
Den här gången har jag gjort en adventkalender...

... och en snögubbe av paper piecing.

För dig som inte har gjort paper piecing, så är det när man sätter ihop pappersbitar helt enkelt.
Snögubben är av olika delar, som jag har ritat av på olika mönstrade papper och cardstock, och sedan chalkat runt alla bitar och sedan limmat ihop. Mönstret på den här snögubben har jag hittat i en sytidning, men man kan även hitta trevliga mönster i barnens målarböcker.

Adventskalendern är en canvasduk på 70x50 cm.
Jag har först embossat snöflingor i vitt embossingpulver, och sedan målat hela duken med Distress Ink Faded jeans. Färgen fastnar inte på det som är embossat, så därför syns snöflingorna så bra.

Sen har jag vikt 24 paket i olika storlekar med hjälp av Ultimate Pro.
Alla mönstrade papper som jag har använt är de nya julpapperen från BoBunny.

Efter paketvikningen, så har jag använts Reprints nya chipboard hjärtan och embossat de med silver embossingpulver. Och siffrorna är från Tim Holtz nya alfabet "Once upon a time". Siffrorna är utstansade i cardstock "olive drab". Jag har gjort hål i hjärtarna och knyt ihop askarna med olika band. När dagen är inne är det bara att knyta upp och se vad som döljer sig under "dagens lucka".



Jag hade tänkt att snögubben skulle sitta på tavlan, men den rymdes inte.
Så jag limmade snögubben på en bit kartong och gjorde ett "stativ" på baksidan, så den få stå framför tavlan och titta upp över alla paket.
Allt material som jag har använt hittar ni i Reprints sortiment.
(Allt utom canvasduken)
Önskar Er alla en riktigt trevlig dag,
kram Anna A

1 comment:

  1. Men så fiffig kalender!
    Och så finfina papper!!
    Måste provas :)

    ReplyDelete