Tuesday 29 March 2011

Till en härlig 90-åring

Ett kort med lite rolig vikning.
Ett vanligt cardstock som är bigat vid 6" på ena ledden och sedan på 3, 6 och 9" den andra ledden.
Sedan monterar man fast en front och en baksida med lite stadga i, i mitt fall rester av kartong som jag klädde in.
Vid bigningarna vid 3,6 och 9" så syr man en söm för att dela av cardstocken i fack.
Lite papper till tags och några band så blir det så här...

Här är fronten på kortet.
Jag har klätt min kartong med ett lager mullbärspapper och sedan med ett härligt papper från Graphic 45.
På detta så har jag sedan lagt till detaljer i beige och brun cardstock.
Hörnen är utstansade med en die från Cuttlebug. Siffror och bokstäver är utskurna med Slicen.
Ett par organzaband i matchande färger fungerar som låsning till kortet.

Så här ser det ut när man knutit upp bandet.
Att jag gjort dem så långa beror på att jag inte ville vara med om att de skulle fransa upp sig innan jag gett bort kortet, för om jag känner mig själv rätt, så kommer det att knytas om många gånger innan jag är nöjd ;)

När man sedan öppnar upp kortet så ser det ut så här.
Jag har stämplat swirlar med distressdyna i färgen Antique Linnen.
Även här är bokstäverna utskurna med Slicen i fägerna beige och brun.
På den här bilder så ser man också hur papperet är bigat och sedan sytt.
För den som är vän med sin symaskin så är sömmarna snabbt fixade, men jag och min elaka tingest är INTE vänner just nu. Så det blidde till att sy utan tråd för att få hålen stansade och sedan handsydde jag resten :(

Så här ser en av tagsen ut.
Jag har stansat ut ett foto av födelsedagsgumman och sedan pyntat med lite utskurna rosor från papperet på framsidan.

Och här en av de andra tagsen...
Här har jag googlat upp lite av vad som hände för just 90 år sedan.
Tänk, att det var första gången som kvinnor fick rösta i vårt land...

Nåväl, det här var vad jag pysslat med den här veckan.
Lite fix är det kvar och sedan hoppas jag att damen blir glad över sitt kort :)

Kramen på er alla
//
Maggan

No comments:

Post a Comment