Tuesday 13 September 2011

Senaste trenden har jag hakat på...

Ja, med det så menar jag metalltejp.
Det verkar vara en trend på uppgående, så jag hakar på alla andra som gillar trenden.

And by this I mean metallic tape.
It seem to be an increasing trend, so I join the metallic freaks ;)


Boken är en pärm som jag haft hemma länge, och inte vetat vad jag skulle göra med den.
Men nu kom jag på det...
Jag lade på lite olika dekorationer som jag hade hemma och lade sedan på ett lager med aluminiumtejp från Biltema.

The book is a binder that has been at my home for quite some years now.
And now I got the idea what to do with it.
I put some docorations on it and attached some aluminum tape from Biltema on it.


På framsidan så limmade jag fast ett par knappar, lite mesh, ett snöre, ett par säkerhetsnålar och lite urstansat från gömmorna. Nyckel och nyckelhålet kommer från en die som heter Hardware Findings. Det andra var sånt som jag hade hemma.

On the front page I glued some buttons, some mesh, a piece of string, a couple of satety pins and some die cuts. The key and keyhole are from a Tim Holtz die " Hardware Findings". The other die cuts were stuff that I hade at home.


Närbild...

Close up...


Och en till närbild.
I hörnen så satte jag metallhörn från Tim Holtz.

And another close up.
In the corners I put some metal corners from Tim Holtz.



Och så här ser bokryggen ut.
Bokstäverna är chipboard.
Och nu vet jag bättre än att använde tjocka dekorer när man pysslar med tejp.
Men fördelen är, att om tejpen går sönder så är det bara att lägga fler lager :)
Och jag har MÅNGA lager ;)

And this is the spine.
The letters are chipboard.

And from this I learnt an important lesson.
Don´t use thick dekos unless you have a never ending patience...

But the advantage is, that you can repair with more layers of tape.
And I have a lot of them over theese letters ;)



Sedan jag hade klistrat och gnuggat fram alla detaljer så gned jag in hela boken med olika nyanser på akrylfärg.
Det är bara att gnugga på färg, och sedan gnugga av.
På med nästa lager och gnugga...
Ju mer desto snyggare blir det :)

After I was done with my glueing and rubbing of all the details, i put different colours of acrylic paint all over the book. Just rub on paint, and off.
Bring on the next layer and rub...
The more layers, the bore beautiful book :)

Så summa summarum.
Här har jag lagt ner arbete på en bok som visade sig bli... för litet mått på :(
Men men...
Det var roligt att göra den :)
Googla eller sök på Youtube, och ni får massor med tips på tekniker.

And the result was...
I have put considering amount of work into this book, and when it is ready... it is to small :(
But...
It was fun doing it :)
Google or search on Youtube, and you will find lots of tips and tecniques.


Ha en härlig vecka, och kom ihåg.
Spricker tejpen, eller gnuggar ni hål.
Bara på med ett till lager.

Have a great week, and remember.
If the tape cracks or punctures, just add another layer.

//
Maggan

1 comment:

  1. Så läckert!!! Vilken kul idé, måste nog hälsa på Biltema.... ;o)

    ReplyDelete