Saturday 21 November 2009

DT-LISA







Namn på internet: Liza
Namn: Lisa Hellström
Ålder: 37 år blir jag i december
Bor: Långsele, Ångermanland
Familj: Maken Peter och två döttrar. Louice, snart 15 och Hanna som är 12
Sysselsättning: Arbetar ständig natt som undersköterska på ett särskilt boende.
När började du scrappa?: 2001 kom jag i kontakt med scrapbooking för första gången, och sedan har det bara fortsatt!
Hur kom du i kontakt med scrapbooking?: Vi startade en maillista på nätet och därifrån började vi söka information och delge varandra olika nya tekniker och influenser.
Vad gör du helst: kort eller layouter?: Layouter helt klart, det är det som ligger mig mest varmt om hjärtat.
Hur skulle du beskriva din scrapstil?: Rak och enkel. Tycker om gnistrande detaljer, men inte i överflöd.
Vilket format scrappar du helst i?: Jag började scrappa i 8,5x11, men övergick till 12x12 för några år sedan. Det är det som passar mig bäst just nu. Jag har dock provat på nästan alla format under åren.
Vilken produkt kan du inte leva utan?: Chalksdynor! Blir nästan desperat då det händer att någon dyna tar slut och jag inte har hunnit inskaffa en ny. Börjar dock övergå till distressdynor och infärgningsverktyget blending tool från Tim Holtz istället. Jag tycker de är lättare att jobba med och håller betydligt längre.
Vem är din största inspirationskälla?: Stacy Julian är en av de största!
Vilken blogg besöker du dagligen?: Min systers – http://lillpiga.blogspot.com Hon scrappar rätt så olikt mig och det är roligt att se hur hon gör.
Hur går du tillväga med en ny layout?: Först ut är foto, eller om jag har ett papper som jag vill jobba med, så väljer jag foto efter papper. Har jag inget passande foto så tar jag ett och konverterar till svartvitt, fungerar nästan alltid!
När jag har valt papper och foton så kikar jag efter dekorationer, åtminstone någon vill jag ha med direkt från start, så att jag har en utgångspunkt att jobba från. Jag planerar även in titel och text till layouten. Ibland vill jag ha med mycket text och då får annat stryka på foten.
Sedan börjar tankarna oftast rusa, hur ska jag göra? Ofta får jag en ide redan då jag ser pappret, men inte alltid. Då letar jag reda på en skiss som jag gillar, eller kanske går ut på nätet och letar inspiration. River och klipper i papper i en ordning som jag vill ha det. Testar, flyttar runt och ändrar tills jag är nöjd. Kan bli många omändringar ibland…
Sedan börjar jag inka kanter, eventuellt skrapar jag upp kanterna för en mera sliten look. Det gillar jag! Jag klistrar sedan ihop allt, lägger eventuellt till fler dekorationer, titel och sedan text. Den skriver jag alltid för hand numera, och det ska göras direkt. Lägger jag layouten åt sidan så glömmer jag det garanterat. Fotograferar och sätter sedan in den i album i kronologisk ordning. Det är ett gäng album på gång ständigt.
Hur många layouter scrappar du ungefär i månaden?: Det varierar, men ungefär 8 – 10 stycken. Sommartid blir det mindre och har jag en långledighet så blir det betydligt fler!
Hur mycket tid lägger du ner på scrapbooking?: Ungefär 5 – 6 timmar i veckan gissar jag på. Har aldrig mätt tiden faktiskt. Men en layout tar väl ett par timmar ungefär.
Hur kommer vi att se att det är du som har skapat på bloggen?: Rakt, stilrent, stora fotografier, rätt så sparsamt med dekorationer. Lite bling är förståss nödvändigt! Alltid bara en layout. Gör otroligt sällan dubbellayouter.

No comments:

Post a Comment